Internationale Gesellschaft für Neue Musik


FAKE ORIGINS - KOLLEKTIV INTERNATIONAL TOTEM

KIT war zu Gast bei der IGNM Bern und hat mit FAKE ORIGINS eine ganz spezielle Konzertsituation hergestellt.

Über Herkunft, Identität zu sprechen, zu wissen, was uns ausmacht, das ist ein Minenfeld - gerade in diesen schwierigen Zeiten, in denen Trends zwischen den beiden Extremen des Nationalismus und der Globalisierung schwanken.

Die MusikerInnen stehen in ihrer Selbstwahrnehmung unter dem Druck der Vereinigung, angetrieben von einer globalen Wirtschaft und ihren Lobbys, die es den neuen - kosmopolitischen - Technologien ermöglichen, in ihr Leben einzugreifen und dieses zu verändern. Dies betrifft die Gesundheit ebenso wie die Ernährung, die Kommunikation und das Reisen. Gegenüber der „imperial“ wahrgenommenen Macht der Wirtschaft finden die KünstlerInnen Strategien, um die traditionellen Aromen ihrer lokalen Kultur zu vermitteln, ohne dabei konservativ zu sein: Sie komprimieren ihre Mikrotöne, Dialekte oder Lieder/Instrumente nicht, sie verflachen ihre Melodie nicht zu einer kommerziellen Rondo-Struktur, sondern sie stellen sie in ihrer authentischen Komplexität vor. Trotzdem verwenden sie die zeitgenössischen Werkzeuge ihrer Generation – insbesondere technische Werkzeuge zur Erweiterung ihrer Instrumente – und stellen eine Verbindung zur Massenkultur her, indem sie deren Codes sich transformiert aneignen. Dies zielt darauf ab, sie aus der Isolation herauszuführen ohne Distanz zu ihrem kulturellen Ursprung zu schaffen.

Kollektiv Totem bietet ein Programm, in dem die fünf KomponistInnen Jennifer Walshe, Mauro Lanza, Jannik Giger, Charles Quevillon und Léo Collin versucht haben, ihr Paradoxon zu definieren, nämlich Weltbürger und Zeuge ihrer eigenen (falschen) Kultur zu sein.


PROGRAMM

Jannik Giger MAESTRO (arrangement KIT)
Léo Collin GES(CH)ICHT(E)
Jennifer Walshe LANGUAGE RUINS EVERYTHING
Mauro Lanza LA BATAILLE DE CARESME ET DE CHARNAGE
Charles Quevillon ORIGINE

Léo Collin: Stimme, Perkussion und Objekte Nuria Khasenova: Klavier, Flöte und Objekte Kay Zhang: Saxophon und Objekte

KIT (2015) is composed of people from different cultures and background, looking at the same music theatre direction, based in Zurich.
For those who consider all the other living beings as part of the same family, regardless of their blood, if they are a fish or a mammal, or speaking the same language, the totem is the main symbol of this collective.
They create music theater pieces together, between fiction and documentary platforms. The aim is to showcase a performative experience through this practice.
They also interpret and stage contemporary music scores from musical repertoire.

Léo Collin has studied music composition in Geneva and Zurich with M. Jarrell and I. Mundry. His works have been performed in Europe, North America, Asia and Oceania by ensembles such as Intercontemporain, Lucillin, Avanti, Eklekto, Soundinitiative, Les Voix Animées, Les Metaboles, Musicatreize, Batida ...

He composes music theatre for the Kollektiv Totem. He won lots of prizes for his work. He lives and works in Zurich.

Nuriya Khasenova was born in a family of musicians, started learning music since the age of four and graduated from Moscow School-College. She has taken part in International musical competitions and festivals in Russia, Ukraine, China (Shenzhen), Hong-Kong, Italy and Holland. In 2013, she obtained the 2nd prize at the International flute competition in Poland. In 2012, she moved to Switzerland to further extend her education at the Haute école de musique de Genève in the class of Michel Bellavance (flute). She is a recent graduate of Master of the Arts in music performance in flute performance with Philippe Racine.
Currently Nuriya is exploring the techniques of contemporary music, free improvisation and continues to pursue different musical festivals and projects.

Kay Zhang is a developing and thriving entrepreneur who advocates herself through chamber music and is an interdisciplinary collaborator. She is currently founding member of the Ensemble du Bout du Monde and Kollektiv International Totem.
Kay thrives in working with developing composers and collaborations with other art disciplines. She has a large interest in visual communications, interjecting social memes into her work and curates many different projects and platforms around the world. She obtained her education in Australia and furthered her practice in France, Hong Kong, and Switzerland.
Kay has great interest in cross-culture, political identity, human gender rights and environments. She dedicates herself to focus and extend her research and knowledge of her instrument but also aims to push the boundaries of performance experiences through improvisation, social and multimedia, curatorial studies, and culture studies.


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